Inspectierapport

De onderwijsinspectie heeft De Fonkeling net voor de zomervakantie met een tweedaags bezoek vereerd. Ze kwamen voor het vierjaarlijkse standaard onderzoek. Dit is uitgevoerd door 2 inspecteurs, die gezamenlijk een dag op de Eerste Stroming en een dag op de Tweede Stroming hebben rondgekeken. Zo’n inspectiebezoek wordt grondig voorbereid aan de hand van door school aangeleverde documenten. Tijdens het bezoek vinden er klassenbezoeken plaats. Ook worden er vele gesprekken gevoerd in verschillende samenstellingen en met verschillende stakeholders van school. Tot slot volgt er een afronding van de dag met een afvaardiging van het team. De bevindingen worden vastgelegd in het inspectierapport. Bij het schrijven van dit rapport heeft de inspectie steeds gekeken naar De Fonkeling als geheel, maar ook naar beide stromingen. De inspectie waardeert het dat er met 2 verschillende visies en bijbehorende werkwijze, iets te kiezen is voor ouders en kinderen.

 

Lees hier het inspectierapport: Inspectierapport definitief.pdf

 

Een korte toelichting op het rapport:

Er is gekeken naar verschillende kwaliteitsgebieden die te maken hebben met het onderwijsproces (OP) veiligheid en schoolklimaat (VS) onderwijsresultaten (OR) sturen, kwaliteitszorg en ambitie (SKA). Deze kwaliteitsgebieden worden beoordeeld (voldoende of onvoldoende) en voorzien van feedback. Daarbij wordt beschreven wat goed gaat en wat beter kan. Soms wordt er een herstelopdracht gegeven.

 

De resultaten voor De Fonkeling als geheel op een rijtje:

OP0 Basisvaardigheden: niet beoordeeld alleen voorzien van feedback

OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding: voldoende

OP3 Pedagogisch-didactisch handelen: voldoende

VS1 Veiligheid: voldoende

OR1Resultaten: onvoldoende*

SKA1 Visie, ambities en doelen: voldoende

SKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur: voldoende

SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog: voldoende

 

Een rijtje om trots op te zijn! Zeker als je de context van de gesprekken en de tekst in het rapport daarbij meeneemt. De complimenten hebben we in ontvangst genomen. En daarnaast hebben we verdiepende aandacht voor de verbeterpunten.

De onvoldoende* op resultaat wordt gegeven op basis van het gemiddelde van de doorstroomtoets (groep 8) over de afgelopen 3 jaar. Op basis van onze schoolweging (een door de overheid bepaalde standaard die relatie heeft met o.a. opleidingsniveau van ouders) moeten we een bepaald gemiddelde halen. Dit hebben we net niet gehaald. Daarmee staat wettelijk vast dat je op dit onderdeel een onvoldoende krijgt. Gelukkig werd in het gesprek wat meer context gegeven. En ziet de inspectie ook dat we in aanbod staan voor kwalitatief goed onderwijs en daar naar handelen. Aan het team van De Fonkeling om ervoor te zorgen dat dit ook leidt tot bijbehorende opbrengsten op de eindtoets.

 

Met het hele team van De Fonkeling hebben we het inspectierapport besproken. De aanbevelingen voor Eerste Stroming en voor Tweede Stroming hebben we verwerkt in onze doelen, professionalisering en acties voor schooljaar 25-26. Hier gaan we opgetogen en cyclisch mee aan de slag. We hebben dit ook in de MR besproken. Ook hier zullen onze voornemens cyclisch terugkomen. Met als doel om ons onderwijsaanbod nog verder te verfijnen waarbij de opbrengsten laten zien dat we de juiste keuzes maken.

 

 

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren